baton proteinowy - czy warto

Batony proteinowe – warto je stosować?

Batony proteinowe to łatwa i szybka przekąska. Najczęściej sięgają po nią osoby aktywne fizycznie i odchudzające się dla których suplementacja sportowa nie jest tematem tabu. Czy batony o podwyższonej zawartości białka to produkt dla każdego? Czy warto je stosować i włączyć do naszej codziennej diety? Na te i wiele innych pytań postaram się odpowiedzieć w tym artykule. Mam nadzieje, że po jego przeczytaniu sam/a wyciągniesz wnioski, czy jest to produkt dla Ciebie i czy chcesz go włączyć do swojej codziennej diety. 

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Co zawierają w sobie batony proteinowe?
  • Dlaczego warto jeść batony proteinowe?
  • Kto powinien spożywać batony proteinowe?

Co wiemy o tych słodkich i szybkich przekąskach?

Batony proteinowe to jeden z najbardziej popularnych produktów sportowych. Jeszcze parę lat temu był dostępny wyłącznie w sklepach z odżywkami. Dzisiaj znajdziemy je wszędzie, na zwykłej półce w supermarkecie, czy w dziale ze zdrową żywnością. Jest to smakołyk ogólnie dostępny, który jest produkowany nie tylko przez znane firmy odżywek sportowych, ale również przez producentów zdrowej żywności, „fit” słodyczy i zbożowych przekąsek. Na rynku znajdziemy ogromny wybór batonów proteinowych o mniej lub bardziej sensownym składzie. Nie będziemy omawiać każdego z nich, ale dowiemy się jak w sposób właściwy ocenić jakość danego produktu.

Przejdźmy do konkretów.

Batony proteinowe jak sama nazwa wskazuje są produktem wzbogaconym o dodatkową porcję białka. Białko, zwłaszcza zwierzęce jest ważnym elementem diety każdego człowieka. W jednej porcji takiego batonu możemy odnaleźć różne rodzaje białek, od tych pochodzenia zwierzęcego jak białko serwatkowe powstałe w wyniku produkcji sera do tych pochodzenia roślinnego jak białko sojowe. Jeśli odwrócimy taki baton i przyjrzymy się jego etykiecie bardzo często okazuje się, że jest on również nie małym źródłem tłuszczu i węglowodanów w tym cukrów prostych. Jego cena znacząco różni się od przeciętnego batona, ale czy skład jest wart tych pieniędzy? Sprawdźmy to.

Dla kogo i po co są batony proteinowe?

Batony białkowe są stworzone z myślą o sportowcach i osobach aktywnych fizycznie. Wbrew temu nic nie stoi na przeszkodzie, aby sięgały po nie osoby nie uprawiające sportu, które po prostu zwracają uwagę na to co jedzą. Batony sprawdzą się jako zdrowsza alternatywa słodkich przekąsek i jako wygodny, zbilansowany posiłek. Może to być dobre wysokobiałkowe źródło energii po treningu lub innej aktywności fizycznej. Ich zastosowań jest wiele, ważne abyśmy zdawali sobie sprawę z tego, że ich główną zaletą jest wygoda. Każdy z nas jest wstanie zrealizować swoje żywieniowe cele bez stosowania batonów proteinowych. Potrzebę słodyczy możesz zastąpić fit przepisami, białko zwierzęce warto uzupełniać z pożywienia lub odżywki białkowej. Najlepszy posiłek po treningu to taki, który samodzielnie przygotujesz w domu wedle dobrze znanych Ci proporcji makroskładników. Ale jeśli z jakiś powodów nie jesteś wstanie tego zrobić możesz pomyśleć o łatwej i szybkiej formie jaką jest baton białkowy. Podsumowując omawiany produkt idealnie sprawdzi się w diecie każdego człowieka pod warunkiem, że jest mądrze stosowany, a jego skład jest wart polecenia. Jak zapewne wiecie nawet najzdrowszy produkt może okazać się trefnym, jeśli proces jego produkcji i dobór składników uczyni go niezdrowym. 

Produkt na masę czy na redukcję?

Czy jedząc batony białkowe zbudujemy mięśnie lub schudniemy? Na szczęście to nie jest takie proste. Od tego czy jesteśmy w okresie redukcji, czy budowania masy mięśniowej zależy wiele innych, ważniejszych czynników. Właściwie dopasowany bilans kaloryczny dnia, a nawet całego tygodnia, odpowiednio zbilansowane w diecie makroskładniki i ich rozmieszczenie w poszczególnych posiłkach to hasła klucz. Do tego indywidualnie dopasowany plan treningowy i żywienie około treningowe decydują o tym jak ukształtuje się nasza sylwetka. Wprowadzenie do diety batonów proteinowych to tylko drobny dodatek do naszego szczegółowo opracowanego planu. 

Można ogólnie uznać, że w okresie redukcji warto sięgać po batony białkowe o wyższej zawartości białka zwierzęcego i najniższej możliwej zawartości tłuszczu i węglowodanów. Idealnie byłoby zrezygnować z tych batonów, które zawierają cukier i czekoladę, a wybierać te bogate w błonnik. Zwłaszcza wtedy traktujmy je nie jako dobry pomysł na posiłek tylko jako lepszą alternatywę klasycznych słodyczy, których czasami ciężko jest sobie odmówić.  

Z kolei, jeśli właśnie budujesz masę mięśniową musisz liczyć się ze zwiększonym zapotrzebowaniem na kalorie i makroskładniki. Czasami jest to równoznaczne z trudnością przyjęcia odpowiedniej ilości wartości odżywczych. Warto wtedy sięgnąć po suplementy sportowe lub produkty rekreacyjne, które w przyjemny sposób pomogą nam dobić do zamierzonej ilości kalorii, a przy tym spełnią swoją odżywczą funkcję. W okresie masy można jeść przekąski wysokoenergetyczne, bogate w białko, tłuszcze i węglowodany. Idealnie byłoby mieć zachowaną właściwą dla naszej diety proporcje tych składników i traktować je nie jako posiłek około treningowy tylko jako dodatek do jadłospisu, który w przyjemny sposób podbija naszą kaloryczność. Raczej stroniłabym od batonów wysoko błonnikowych, a skupiłabym się na wyborze tych z pełnowartościowym białkiem serwatkowym WPC 80.  

Skąd mogę wiedzieć, czy batony proteinowe są zdrowe?

Wiemy już, że o jakości batona białkowego decyduje między innymi rodzaj białka użytego do jego produkcji. Jeśli nie stronisz od białka zwierzęcego wybieraj te, które są jego źródłem jak np. białko serwatkowe. Przyjrzyjmy się teraz węglowodanom. Warto zwrócić uwagę na zawartość błonnika i w zależności od celu w jakim go stosujemy dokonać decyzji o tym czy jest przez nas mile widziany. Następne do omówienia są cukry i substancje słodzące. Baton białkowy powinien być produktem prozdrowotnym, który nie zawiera dodatku cukru, zwłaszcza w postaci syropu glukozowo-fruktozowego i cukru inwertowanego. Zazwyczaj batony swoją słodycz uzyskują po przez zastosowanie substancji słodzących takich jak poliole czy sukraloza. Temat słodzików zasługuje na oddzielny artykuł, pamiętajmy jednak, że wszystko należy stosować z umiarem. Tłuszcz palmowy, substancje konserwujące, dodatki typu E to bardzo często elementy etykiety batonów białkowych. Wszystkie te substancje są dopuszczone do spożycia choć ich stosowanie zawsze będzie kontrowersyjne. 

Podsumowanie 

Batony białkowe to lepsza alternatywa słodyczy. Sprawdzą się w momencie, kiedy jest nam potrzebna szybka i odżywcza przekąska. Mogą ochronić nas od głodu w kolejce u lekarza, czy podczas wycieczki w górach. Warto zawsze mieć je przy sobie. Pamiętajmy jednak, aby szczegółowo czytać etykiety i wybierać te produkty, których skład jest krótki, naturalny i dla nas zrozumiały. Zwracajmy uwagę na zawartość kalorii, proporcję makroskładników i użytych do ich produkcji substancji dodatkowych wpływających na datę ważności, kolor, trwałość i konsystencję produktu. Osobiście zawsze będę zdania, że naturalne znaczy najzdrowsze.

Absolwentka studiów dietetycznych i certyfikowany trener personalny, trener sportu i rekreacji ruchowej ze specjalizacją fitness. Swoją pasję do aktywności fizycznej i zdrowego żywienia realizuje z powodzeniem od ponad 10 lat. Na co dzień jest trenerem personalnym i dietetykiem prowadzącym własną firmę w Krakowie. W pracy stawia na zdrowie, motywację i regularną kontrolę efektów. Przemiany swoich podopiecznych realizuje dzięki autorskiemu projektowi „Metamorfozy”.

Sprawdź pozostałe wpisy z tej kategorii