Cristiano ronaldo trening

Mentalna siła Cristiano Ronaldo. Szczegóły, które robią różnice.

Niedziela, 10.01.2021. Juventus Turyn podejmuje Sassuolo. Doliczony czas gry. Ronaldo przyjmuje długie podanie, posłane od linii obrony. Przebiega kilkadziesiąt metrów z piłką, wbiega w pole karne i oddaje plasowany strzał. Gol. Gol numer 759 w karierze. Najwięcej w historii futbolu!

Droga, którą musiał przebyć Cristiano Ronaldo, żeby zostać najlepszym strzelcem w historii futbolu była długa i bardzo krętka.  Łatka ogromnego talentu, jaką już jako nastolatek miał Portugalczyk, wielu mogłaby przeszkodzić w osiągnięciu sukcesu. Nie Ronaldo. Duża w tym zasługa mentalności, o której mówi każdy, kto chociaż raz miał okazję pracować z CR7. 

Skąd się wzięła mentalna siła Portugalczyka? Czy jest to wrodzona zdolność, czy też można się jej nauczyć? Przeanalizowaliśmy wszystko co wiadomo, o rozwoju mentalności Cristiano Ronaldo.

Czego dowiesz się z tego artykułu?

  • Czym jest trening mentalny SIT?
  • Skąd bierze się siła mentalna Cristiano Ronaldo?
  • Jakie techniki mentalne, warto stosować przed meczem?

Mentalny trening SIT 

Rzut karny to, z technicznego punktu widzenia, bardzo proste zadanie – wystarczy celnie i z odpowiednią siłą uderzyć piłkę w całkiem duży prostokąt. Jednak każdy, kto chociaż raz podchodził do jedenastki decydującej o końcowym wyniku meczu wie, jak duża presja ciąży na strzelającym. Nic więc dziwnego, że psychologowie w największych klubach świata pracują nad tym, żeby zawodnicy w takich momentach wykazywali się mentalną siłą. Nie inaczej było w przypadku Cristiano Ronaldo.

Na pewno bez trudu jesteś w stanie wymienić wielu świetnych zawodników, którzy nie trafili kluczowej jedenastki – na przykład Terry, Ramos czy Beckham. Mimo wysokich umiejętności technicznych pudłowali oni w ważnych momentach.

Trzeba przyznać, że takie pudła w zasadzie nie zdarzają się Cristiano Ronaldo. Duża w tym zasługa psychologów Manchesteru United, którzy zaaplikowali Portugalczykowi Trening Oswajania Stresu (z ang. SIT). Na czym polega ta metoda?

Składa się ona z trzech etapów:

Etap 1 konceptualizacja: tutaj zawodnik identyfikuje źródła stresu, wskazuje jaka byłaby typowa reakcja na stresor i jaka jest oczekiwana odpowiedź. 

Etap 2 Nabywanie umiejętności i próba: w tym miejscu trener (psycholog) pomaga osobie rozwijać i ćwiczyć pozytywne wypowiedzi dotyczące radzenia sobie z daną sytuacją. Zawodnik ćwiczy również techniki takie jak relaksacja i dokonywanie realistycznej oceny.

Etap 3 Zastosowanie i kontynuacja: Jest to ostatni etap, w którym zawodnik stosuje nabyte wcześniej umiejętności w coraz trudniejszych sytuacjach, w świecie rzeczywistym – podejmuje ryzyko.

Jak to wygląda w praktyce?

Przyjmijmy, że gracz jest wyznaczony do strzelania jedenastki w finale ważnych rozgrywek. Trener wraz z psychologiem rozpoczynają pracę z zawodnikiem.

Etap 1 konceptualizacja: w głowie pojawia się myśl “Jestem skazany na spudłowanie karnego”. Dodatkowo gracz może obawiać się reakcji trybun, trenerów oraz kolegów z drużyny na wypadek zmarnowania karnego.

Etap 2 Nabywanie umiejętności i próba: psycholog prosi graczy, aby wyobrazili sobie moment, w którym idzie na miejsce, aby oddać strzał.

Zawodnicy mają za zadanie myśleć w następujący sposób: „Udało mi się wykonać to uderzenie tysiąc razu na treningu, mój trening się opłaci”.

Na tym etapie psychologowie wbijają graczom w umysły, żeby oddalili negatywne myśli, a przywołali te pozytywne.

Etap 3 Zastosowanie i kontynuacja: rzuty karne umieszczane są w harmonogramie treningowym. W ten sposób gracze mentalnie ćwiczą wykonywanie jedenastek, przechodząc przez całą sekwencję w myślach – najpierw to tylko wizualizują, później wizualizują + oddają strzał do pustej bramki, a w ostatnim etapie wizualizują + oddają strzał do bramki z bramkarzem.

Cristiano Ronaldo w swojej karierze strzelił 106 z 133 karnych.

Zdolność uczenia się

„Jedyną rzeczą, która zawsze imponuje mi u najlepszych graczy, jest ich umiejętność uczenia się, a Ronaldo nie był wyjątkiem.” – powiedział Mike Phelan, asystent w sztabie szkoleniowym Manchesteru United. 

Cristiano Ronaldo dołączając do angielskiego klubu był uważany za ogromny talent. Premier League szybko jednak zweryfikowało jego styl gry – Portugalczyk zbyt długo przetrzymywał piłkę, przez co spowalniał grę zespołu i notował dużą liczbę strat. Wspólnie ze sztabem United rozpoczął więc pracę nad tym, by grać na 1-2 kontakty, lepiej wykorzystywać przestrzeń i częściej korzystać ze swojej szybkości. 

Spójrz dzisiaj na grę Ronaldo. Nie nadużywa on prowadzenia piłki, przyspieszając wiele akcji. Jego gra w dużej mierze ogranicza się do poruszania się w okolicach pola karnego. A jego focus skierowany jest na strzelaniu bramek.

Etyka Ronaldo polega na ciężkiej pracy i nieustannym rozwoju. Potwierdza to Mike Phelan.

Kiedy go teraz obserwuję, widzę rzeczy, które rozwinął w Manchesterze United. Podobnie jak w przypadku innych rzeczy, przejął je na własność i przeniósł na inny poziom ”.

Skoncentrowany na celu

W spotkaniach na najwyższym poziomie często decydują szczegóły. Tu obrońca spóźnił się o ułamki sekund i padnie bramka dla rywali. Tu napastnik wystartował do piłki o sekundę za wcześnie i znalazł się na pozycji spalonej. Takie przykłady można mnożyć.

W tym wymagającym środowisku najlepiej poradzą sobie Ci, którzy zadbają o każdy szczegół. Wśród nich jest oczywiście Cristiano Ronaldo – maksymalnie skupiony na celu.

Tym celem w przypadku Portugalczyka było “Zostać najlepszym piłkarzem na świecie”. Mówił o tym otwarcie od pierwszych dni na angielskich boiskach. Mówił o tym między innymi Mike Clegg, jeden z trenerów przygotowania motorycznego w Manchesterze United. Pewnego dnia Ronaldo przyszedł do jego biura i powiedział: chcę być najlepszym piłkarzem na świecie – jak możesz mi w tym pomóc?

Po tym Ronaldo postanowił, że będzie przychodził do klubu wcześniej niż pozostali zawodnicy, żeby pracował nad swoją siłą oraz kondycją.

Podejście Cristiano Ronaldo potwierdza Tony Strudwick, były trener przygotowania motorycznego Manchesteru United. Opowiadał on, że kiedy odwiedził dom Portugalczyka to był pod ogromnym wrażeniem. Każdy metr jego powierzchni został zaplanowany z myślą o jak najlepszych osiągnięciach – od przygotowania do treningu, restrykcyjną dietę sportowca, przez lodówkę z zapakowanymi posiłkami, aż po pełni wyposażoną siłownię i basen do regeneracji.

Według Tony’ego, całe jego życie jest tak zaplanowane, żeby pozwolić mu wycisnąć 100% siebie.

Trening i dieta Leona Goretzki. Jak zmienił się w bestie?

Techniki mentalne stosowane przez piłkarzy

Zdecydowana większość piłkarzy na najwyższym poziomie korzysta ze wsparcia profesjonalnych trenerów mentalnych. Pomagają oni między innymi w praktycznym wykorzystaniu technik mentalnych. Co ciekawe, bardzo możliwe jest, że wiele z nich sam stosujesz – często podświadomie. 

Zobacz, jakie techniki pomagają piłkarzom przed meczami.

Wyobrażanie sobie

Jeśli nie wierzysz, że jesteś w stanie rozegrać dobrego spotkania, strzelić tego gola lub wygrać meczu, nie możesz zagrać najlepiej jak potrafisz. Jednak pełna wiara w siebie nie zawsze przychodzi sportowcom w sposób naturalny. 

Pomaga w tym wyobrażanie sobie siebie w konkretnych meczowych scenariuszach – zwiększa pewność siebie, co może zdziałać cuda.

Tak robiła między innymi tenisistka Evonne Goolagong, 7-krotna zwyciężczyni zawodów Wielkiego Szlema:

„Za każdym razem, gdy uderzałem piłkę o ścianę, udawałam, że jestem na Wimbledonie. Kiedy kładłem się spać, też udawałam, że tam jestem” .

Mówić samemu do siebie

Aby zachować koncentrację i zwiększyć swoją pewność siebie, czasami wystarczy przemówienie zachęcające. Podczas treningu wyznacz sobie realistyczne cele (np. zaliczyć dwie asysty w gierce końcowej) i zachęcaj się do ich osiągnięcia. 

Medytacja

Cała rzesza profesjonalnych sportowców wykorzystuje na co dzień medytację jako część swojego treningu. Robią tak na przykład czołowi koszykarze NBA – na ich czele jest Lebron James.

Skoncentrowanie się na technice oddychania i odrzucenie negatywnych myśli może pomóc ci kontrolować emocje. Unikniesz dzięki temu uczucia niepokoju czy frustracji.

Mentalna siła Cristiano Ronaldo powstała z połączenia jego naturalnych cech, ponadprzeciętnych ambicji i motywacji, ale także odkryć nauki. Wejście na taki poziom działania umysłu jest trudne, żeby nie mówić, że wręcz niemożliwe. 

Nie oznacza to jednak, że nie możesz zrobić nic.

Regularne korzystanie z treningu mentalnego może pomóc Ci osiągać lepsze wyniki zarówno podczas treningów, jak i w czasie spotkań mistrzowskich.  

CEO proEATS. Przez lata trener piłkarski z licencją UEFA, amatorsko grający w klubach na szczeblu okręgowym.

Sprawdź pozostałe wpisy z tej kategorii