motywacja do diety

Motywacja do diety – jak zacząć zdrowo się odżywiać?

Koniec wakacji i okresu urlopowego to dla wielu z nas trudny czas nowych postanowień. Bardzo często po takiej „chwili” przyjemności i rozpusty mamy poczucie niezadowolenia z siebie, ponieważ „znowu nas poniosło”, a nasza waga wskazuje dodatkowe, nieplanowane kilogramy. Dodatkowo z roku na rok jesteśmy atakowani co raz to większą falą sportowego trendu, która czasami wręcz z przytłaczającą siłą uderza w nas uświadamiając nam, że znowu „nie jesteśmy modni”, a ubrania, które nosimy kurczą się na nas w zastraszającym tempie. Media społecznościowe karzą „być fit” i promują diety cud, które jak twierdzą z dnia na dzień odmienią nasz los. Pod wpływem tych intensywnych impulsów w przyśpieszonym tempie wskakujemy w sportowy strój, biegniemy na siłownie i gotujemy „instagramowe” pyszności… Czy motywacja do diety w takiej formie starczy nam na długo? Obawiam się, że nie. Pogoń za przymusowymi trendami nie należy do przyjemnych, a wszyscy wiemy, że z natury najchętniej robimy to co lubimy. W tym wpisie chciałabym podzielić się z Tobą moim podejściem do zdrowego żywienia i trzymania diety. Podpowiem Ci skąd czerpać motywację do konsekwentnej realizacji planowanego jadłospisu. 

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Jakie nastawienie przyjąć by przejście na zdrową dietę było przyjemne?
  • Co zrobić, aby zdrowe odżywianie stało się częścią życia ?
  • Dlaczego ważne jest wsparcie przy dążeniu do zrealizowania danego celu?

Od początku zacznij ze zdrowym podejściem

Zdrowe podejście to podstawa sukcesu. Zazwyczaj motywacja do diety zaczyna się od postanowienia „od jutra”. Ty zacznij „od dzisiaj” i „od teraz”. W swojej praktyce dietetyka często spotykam się z trudnościami wynikającymi z niewłaściwego podejścia do zdrowego żywienia. Dieta to nie jest plan na 30 dni, ani mocne postanowienie poprawy na najbliższe pół roku. Dieta to, to co jemy i to jak dbamy o swoje zdrowie i nasz układ pokarmowy każdego dnia. Tutaj nie ma miejsca na „take a break”. Jeśli naprawdę chcemy coś zrobić dla siebie musimy wiedzieć, że albo postanowimy, że od dzisiaj uczymy się właściwych nawyków żywieniowych na całe życie, albo wszystko co wypracujemy podczas „trzymania miski” zniknie razem z naszym powrotem do starego, złego stylu żywienia. Chcesz zacząć pełen motywacji? Uświadom sobie, że to nie dieta cud tylko sposób na fajne, zdrowe i aktywne życie. Nie czekaj, bo to jest idealny moment, żeby zacząć czuć się świetnie z tym co jesz. Każdego dnia dokonuj właściwych wyborów żywieniowych!

Wyznacz realne cele i nie zapomnij o nagrodzie

Duży krok żywieniowy jest już za nami. Wiemy, że musimy zmienić nasze podejście i wprowadzić zmiany na całe życie, a nie na chwilę. Grunt to dobre podejście, ale nie oszukujmy się – nic tak nie cieszy jak osiąganie zamierzonych efektów. Kolejny krok, który jest przed nami to wyznaczenie sobie konkretnych celi do realizacji w najbliższej przyszłości. Nie ufajmy reklamom, które krzyczą: „schudłam 10kg w 1 miesiąc”, ponieważ jest to manipulacja, która zabija naszą motywację.  Skupmy się i postawmy na siebie, na swoje możliwości i potrzeby. Wyznaczmy sobie realny cel, który jest w zasięgu naszej ręki i atrakcyjną nagrodę, która zachęci nas do działania. Faktem jest, że największą motywacją do wprowadzenia diety jest chęć zmiany wyglądu naszego ciała lub wagi. Wykorzystajmy to i jasno określmy nasz cel jako konkretne działanie np. „schudnę”. Następnie ubierzmy go w liczby np. ilość kg do zrzucenia i realny czas w jakim chcemy to zrobić. Te proste czynności w sposób konkretny zmotywują nas do działania. 

Rób to co lubisz, aby wytrwać

Wprowadzenie nowego stylu żywienia może wydawać się banalne. Niestety w obliczu codziennych obowiązków zawodowych i rodzinnych, a także stresu z tym związanego okazuje się, że często poddajemy się i rezygnujemy z diety wtedy, kiedy napotkamy na swojej drodze pierwsze trudności. Myślę, że to całkowicie naturalne, że w obliczu problemów eliminujemy to co jest dla nas dodatkowym balastem. Dlatego ważne jest abyśmy od samego początku wprowadzali zmiany, które lubimy, w które wierzymy i chcemy realizować. Być na diecie nie oznacza odmawiać sobie przyjemności i zmuszać się do niechcianych produktów. Wprowadzajmy nasze nowe nawyki stopniowo, tak aby mieć czas na przyzwyczajenie się do nich. Wybierajmy produkty przez nas lubiane i nimi zastępujmy te niezdrowe. Dbajmy o to, aby nasza dieta sprawiała nam przyjemność i nie zmuszajmy się do rozwiązań, które wiemy, że na dłuższą metę będą dla nas zbyt dużym poświęceniem. Nawet w zdrowej diecie powinna być furtka na odrobinę „niezdrowej przyjemności”, która zjedzona zgodnie z planem i z umiarem nie zburzy naszej drogi do zamierzonego celu.

Zobacz również: jak ułożyć sobie dietę?

Poszukaj wsparcia

Motywacja do diety czasami zostaje przygaszona przez brak efektów. Jesteś na diecie od paru tygodni? Restrykcyjnie przestrzegasz planu, który wymaga od Ciebie wielu poświęceń? Masz dość, ponieważ Twoje efekty nie odzwierciedlają Twojego stopnia zaangażowania? Nie traćmy czasu na frustracje związaną z brakiem oczekiwanych rezultatów. Bardzo często samodzielnie zabieramy się za zadania na których się nie znamy. Czasami nie stanowi to problemu, ponieważ na własną rękę uda nam się osiągnąć zamierzone efekty. Częściej jednak tracimy czas i motywacje na błądzeniu w kierunku wymarzonych celów. Moim zdaniem warto zacząć swoją żywieniową przygodę ze specjalistą, który od początku pomoże nam wdrożyć indywidualny plan żywienia dopasowany do naszych potrzeb. Taka osoba będzie dla nas źródłem wiedzy, wsparcia i motywacji zwłaszcza w momencie kryzysu, kiedy to tylko specjalistyczne rozwiązania dietetyczne mogą nam pomóc przerwać stagnacje sylwetki. 

Podsumowanie

Jeśli w zgodzie ze swoimi nowymi postanowieniami chcemy raz a dobrze rozprawić się z naszymi niezdrowymi nawykami żywieniowymi i nadmiarem kilogramów zachęcam Was do zmiany podejścia i jasnego określenia celów. Nie podejmujmy wielu, nieudanych prób, które stopniową będą obniżać poziom naszej motywacji oraz nie zmuszajmy się do rozwiązań, których nie lubimy. Motywacja do diety powinna być wynikiem chęci zmian. Dieta powinna być dla nas przyjemnością, która w żaden sposób nas nie ogranicza. Przeciwnie, pozwala budować nowe relacje w oparciu o zdrowy styl życia i dobre samopoczucie. W zdrowym ciele, zdrowy duch!

Absolwentka studiów dietetycznych i certyfikowany trener personalny, trener sportu i rekreacji ruchowej ze specjalizacją fitness. Swoją pasję do aktywności fizycznej i zdrowego żywienia realizuje z powodzeniem od ponad 10 lat. Na co dzień jest trenerem personalnym i dietetykiem prowadzącym własną firmę w Krakowie. W pracy stawia na zdrowie, motywację i regularną kontrolę efektów. Przemiany swoich podopiecznych realizuje dzięki autorskiemu projektowi „Metamorfozy”.

Sprawdź pozostałe wpisy z tej kategorii