Leon Goretzka trening

Transformacja Leona Goretzki. Od chudzielca do potwora!

Podczas, gdy większość z nas spędzała pierwsze tygodnie kwarantanny na czyszczeniu lodówki i pochłanianiu kolejnych seriali na Netflixie, byli tacy, którzy postanowili ten czas poświęcić na budowanie swojej sylwetki. Jedną z takich osób był Leon Goretzka, pomocnik Bayernu Monachium. Transformacja jego sylwetki był czymś, co zaskoczyło cały świat futbolu. Sprawdzamy, jak tego dokonał.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Jak zawodnicy Bayernu Monachium trenują przez meczem?
  • Co jedzą piłkarze Bayernu Monachium?
  • Jakie postępy fizyczne poczynił Leon Goretzki grając w Bayernie Monachium?

Punkt wyjściowy

Leon Goretzka to od kilku lat jeden z najlepszych niemieckich pomocników. Mimo zaledwie 25 lat na karku, zdążył już rozegrać ponad 180 spotkań w Bundeslidze oraz 29 meczów w barwach pierwszej reprezentacji Niemiec. To naprawdę dobre wyniki. 

Dieta i trening piłkarski

Dołączając do Bayernu Monachium imponował nie tylko techniką i piłkarskim IQ, ale również szybkością oraz sprawnością, którą dysponuje niewielu graczy. Wielu ekspertów zarzucało mu jednak brak odpowiedniej muskulatury – właśnie to miało uniemożliwiać mu otrzymanie tytułu najlepszego pomocnika w Bundeslidze. 

Leon miał tego świadomość, dlatego postanowił wykorzystać czas lockdownu. W tym okresie jego najlepszymi przyjaciółmi mieli być – odpowiednio zaprogramowany trening oraz skrupulatnie przestrzegana dieta.

Naukowe podejście do fitnessu

Bayern Monachium to najlepszy niemiecki klub. Bawarczycy od wielu sezonów dominują w Bundeslidze, ale ich ambicje są dużo większe – chcą wygrywać także w Europie. Żeby osiągać swoje cele, potrzebują dobrego zespołu nie tylko na boisku, ale również w szefowskich gabinetach. Jedną z takich osób jest dr Holger Broich, Chief Scientific Officer i Head of Fitness.

To właśnie on jest w dużej mierze odpowiedzialny za rozwój sylwetki nie tylko Goretzki, ale również Roberta Lewandowskiego, Alphonso Davisa, czy Coutinho. Sama nazwa jego stanowiska – łącząca naukę z kondycją – wiele mówi to o podejściu Bayernu do przygotowania motorycznego. Zespół zarządzany przez Holdera Broicha pracuje każdego dnia z ogromną ilością danych. Ich analiza pozwala lepiej dobierać obciążenia treningowe, tak by stanowiły one wyzwanie dla zawodników, a jednocześnie nie narażały ich na kontuzje. 

Jakie dane są zbierane?

  1. Dane biometryczne (np. szczytowe obciążenie metaboliczne). 
  2. Dane związane z samym treningiem (ustawienia oporu i dane dotyczące biegu)
  3. Dane zbierane w czasie meczu (np. pokonana odległość i prędkość biegu)

Na ich podstawie, zawodnicy przydzielani są do specjalnych stref, które oznaczają między innymi poziom ryzyka związanego z wystąpieniem kontuzji – na przykład kolor czerwony oznacza wysokie ryzyko występowania urazów. Tacy zawodnicy trenują lżej.

Dzięki ogromnej liczbie zebranych danych, zespół dr Broicha jest w stanie skutecznie personalizować programy treningowe zawodników. Lepiej dopasowany trening to lepsze rezultaty całej drużyny. Z pomocy dr Broicha skorzystał między innymi Leon Goretzka.

Odchodzi Goretzka, nadchodzi Hulkretzka

Goretzka grając jeszcze w Schalke O4 był 76-kilogramowym pomocnikiem o wątłej budowie ciała. Dzisiaj to 82-kilogramowy potwór, który dominuje swoją fizycznością w środku pola. Wbrew pozorom, nie istnieje żaden sekret, który pozwolił mu przybrać aż 6 kg czystej masy mięśniowej. Przepis na sukces był stosunkowo prosty.

Trening oporowy + dieta + odpoczynek

Brzmi to trawialnie, ale to właściwie jedyny sposób na przyrost naturalnej masy mięśniowej.

Po pierwsze trening 

Goretzka wziął do swojego domu dużo klubowego sprzętu, dzięki czemu mógł korzystać z całkiem eleganckiej siłowni – były to głównie sztangi i hantle. Jego program treningowy został ułożony przez specjalistów z Bayernu i opierał się na zasadzie stopniowego przeciążania – polega to na tym, że jeśli jakiś ciężar (np. 80 kg) przestanie być dla Ciebie problemem, to dokładasz kolejne kilogramy na sztangę. Naturalną reakcją ciała jest próba dostosowania się do nowego fizycznego stresu, a pomagają w tym dodatkowe mięśnie.

Jestem pewien, że doskonale znasz ten typ treningu.

Po drugie dieta

Piłkarz całkowicie zmienił również swoje podejście do diety. Dzięki konsultacji z dietetykiem sportowym i wykonaniu kilku specjalnych badań, postanowił odstawić produkty, które są dla niego szkodliwe. Całkowicie zrezygnował więc z glutenu, krowiego mleka oraz wieprzowiny. Zastąpił je dużą ilością warzyw i owoców, a także zdrowych źródeł białka, czyli rybami i drobiem. To właśnie dzięki nim dostarczał do organizmu budulec dla swoich nowych mięśni.

Zobacz: Ebook „Dieta Piłkarza. Wejdź na wyższy poziom!”

Po trzecie odpoczynek

Regeneracja to jeden z najbardziej niedocenianych przez sportowców aspektów budowania masy mięśniowej. To właśnie podczas snu wydzielany jest hormon wzrostu, jeśli więc nie przykładasz dużej uwagi do snu, to przyrost Twoich mięśnie będzie dużo wolniejszy.

Efekty

“Piłkarz nie powinien mieć za dużo mięśni bo będzie drewniany” – to jeden z utartych sloganów, często powtarzanych zarówno przez zawodników, jak i piłkarzy. Nie jest to jednak prawdą. Wręcz przeciwnie. Od współczesnych piłkarzy wymaga się, żeby byli prawdziwymi atletami. Dotyczy to również tych zawodników, którzy walczą w środku pola. Potwierdził to sam Goretzka

„Mówi się, że “mecze rozstrzygane są w środku pola ”, prawda? Wytrzymałość fizyczna pomaga mi w fizycznej obecności na boisku, w wygrywaniu  pojedynków, również tych w powietrzu – na przykład przy rzutach rożnych. Więc zarówno ja, jak i cały Bayern czerpiemy dużo korzyści z moich nowych mięśni”.

Transformacja Leona Goretzki robi wrażenie. W zaledwie kilkanaście tygodni zmienił się z żylastego chłopaka w prawdziwego potwora o minimalnej ilości tkanki tłuszczowej. Jak się jednak okazuje, za jego przemianą nie stoi żaden sekret. Dodatkowe mięśnie zyskał dzięki mocnemu treningowi, zdrowej diecie i regeneracji. 

Efekty? Niesamowita sylwetka + puchar za wygranie Champions League w gablocie.

Leon Goretzka trening

Sprawdź pozostałe wpisy z tej kategorii