Czy trening w ciąży jest bezpieczny?

Trening w ciąży – czy to jest bezpieczne?

Stało się! Od dawna pragnęliście zmian w swoim rodzinnym gronie i nareszcie się udało. Już wiesz, że spodziewasz się Dzidziusia i jesteś pełna radości, a zarazem masz w sobie wiele pytań i wątpliwości. Czy wolno mi to robić? Czy powinnam od teraz zmienić swój styl życia? Zawsze lubiłaś ruch i starałaś się dbać o swoje zdrowie. Teraz musisz zadbać o Was i w mądry sposób podejść do Waszej aktywności fizycznej. Niestety trening kobiet w ciąży to nadal temat tabu. Dlaczego? Najczęściej siłownia kojarzy nam się z miejscem zrzucania zbędnych kilogramów. Dlatego w okresie, kiedy planujemy lub spodziewamy się Maluszka totalnie z niej rezygnujemy nie wiedząc, że ma ona w sobie dużo większy potencjał. Zapraszam Cię do mojego artykułu, gdzie jako trener i mama rocznego bobasa opowiem Ci o aktywności fizycznej kobiet w ciąży.

Czy możesz ćwiczyć w ciąży?

Zanim postanowimy być aktywne w ciąży musimy pójść na wizytę lekarską, w celu ustalenia, czy nasza ciąża przebiega w sposób prawidłowy i nie ma żadnych medycznych przeciwskazań do uprawiania sportu. Takie wizyty powinny mieć charakter regularny i za każdym razem to od naszego aktualnego stanu zdrowia zależy czy lekarz ginekolog da nam „zielone światło” na treningi.

Tak – mogę! Ale czy to jest dla mnie bezpieczne?

Wszystko wskazuje na to, że Ty i Twój Dzidziuś jesteście całkowicie zdrowi i teraz możesz pomyśleć o tym jak zadbać o swoją kondycję, sprawność fizyczną i prawidłowy przyrost masy ciała. Zanim przejdę do szczegółów dodam, że mądrze jest w takiej sytuacji skorzystać z pomocy specjalistów.  Warto pomyśleć o rozmowie z fizjoterapeutą specjalizującym się w pracy z kobietami w okresie okołoporodowym, który pomoże nam przygotować się do porodu i połogu. Z kolei doświadczony trener personalny dobierze indywidualny zestaw ćwiczeń i podpowie jak poprzez trening zadbać o swoją wagę i wzmocnienie odpowiednich partii mięśniowych.

Co, jeśli wcześniej nie byłam aktywna?

Aktywność fizyczna powinna być naturalnym elementem naszego życia również w okresie ciąży. Pisząc o aktywności wcale nie mam na myśli od razu treningu na siłowni, basenie czy fitness dla kobiet w ciąży. Aktywność to również codzienny ruch taki jak: spacer do sklepu, wchodzenie po schodach, czy wyprowadzanie psa. Jeśli przed ciążą nie uprawiałaś w sposób regularny żadnych sportów to dobry moment na wprowadzenie nieforsującego ruchu do swojego planu dnia. Z aktywnością sportową w takiej sytuacji zaleca się poczekać do zakończenia pierwszego trymestru. Drugi trymestr to czas, w którym nasz organizm oswoił się ze swoją nową, odpowiedzialną funkcją. To najlepszy moment w trakcie trwania ciąży na zadbanie o swoją formę zdrowotną i ruchową.

Co, jeśli sport to moje drugie imię?

Świetnie, że od lat jesteś aktywna fizycznie, a Twoje ciało jest sprawne i świadome swoich możliwości. Wbrew temu zawsze trzeba zachować ostrożność i pamiętać, że nasza aktywność fizyczna w ciąży powinna mieć charakter umiarkowany. Jej głównym celem jest zmniejszenie dolegliwości ciążowych, zachowanie sprawności i prawidłowej masy ciała, wzmacnianie i rozluźnianie mięśni posturalnych. Nie mogłabym tutaj nie wspomnieć o bardzo ważnym elemencie jakim jest przygotowanie naszego ciała i krocza do porodu.

Zobacz również: jakie produkty jadać przed wieczornym treningiem?

W pigułce o treningu w ciąży

  • jeśli chcemy być aktywne w ciąży najlepiej zacząć uprawiać sport przed poczęciem Dzidziusia,
  • zacznijmy od ustalenia z lekarzem, że nie ma żadnych medycznych przeciwwskazań do uprawiania sportu,
  • wybierzmy aktywność, gdzie kontuzja i upadek nam nie grozi,
  • trenujmy umiarkowanie i rekreacyjnie w zgodzie ze swoim samopoczuciem,
  • zwalniajmy i odpoczywajmy zawsze, gdy zaczynamy łapać zadyszkę,
  • pilnujmy, aby tętno nie przekraczało 140 uderzeń na minutę,
  • nie przegrzewajmy ciała,
  • pijmy wodę w trakcie wysiłku,
  • trenujmy wolno i zwróćmy szczególną uwagę na skorelowanie pracy mięśni z oddechem,
  • nie trenujmy mięśni brzucha i wyeliminujmy ćwiczenia angażujące tłocznie brzuszną,
  • zrezygnujmy z ćwiczeń narażających na wstrząsy jak skoki i podskoki,
  • w treningu uwzględnij również techniki relaksacyjne i ćwiczenia oddechowe.

Podsumowanie

Warto postrzegać aktywność fizyczną w ciąży jako element dbania o swoje zdrowie i dobry rozwój Dzidziusia. Oczywiście decyzja zawsze należy do przyszłej mamy, która najlepiej wie co jest dobre dla niej i dziecka i czy czuje się na siłach, aby zadbać o dodatkowy ruch. Ćwiczenia prozdrowotne i profilaktyczne to nieocenione wsparcie dla kobiecego organizmu, które znacząco może się przyczynić do polepszenia samopoczucia w trakcie trwania ciąży. Jeśli więc chcesz być aktywna podczas tego wyjątkowego stanu serdecznie Cię do tego zachęcam, ponieważ poród i powrót do formy po urodzeniu Dzidziusia jest wtedy dużo łatwiejszy.

Absolwentka studiów dietetycznych i certyfikowany trener personalny, trener sportu i rekreacji ruchowej ze specjalizacją fitness. Swoją pasję do aktywności fizycznej i zdrowego żywienia realizuje z powodzeniem od ponad 10 lat. Na co dzień jest trenerem personalnym i dietetykiem prowadzącym własną firmę w Krakowie. W pracy stawia na zdrowie, motywację i regularną kontrolę efektów. Przemiany swoich podopiecznych realizuje dzięki autorskiemu projektowi „Metamorfozy”.

Sprawdź pozostałe wpisy z tej kategorii